מצב השוק לא רגוע, בדיוק כמו תחושת האזרחים והקונים שמושפעים מהאוירה הקודרת של ההפגנות, מצב הרוח הלאומי, חלק ניכר מהציבור מיואש ולנו רק נשאר לקוות לפתרון כ ממשלת אחדות.
המכירות בשוק המקומי יכולות להיות טובות יותר, היצואנים מרגישים האטה קלה ומקבלים הרבה שאלות מה קורה אצלכם במדינה? כאופטימיסט מושבע אני רואה את הפתרון בפתח, גם הפוליטיקאים הציניים רואים שהריבונות פצועה ותחושת האזרח בשפל חסר תקדים.
מחסור בעובדים
אין עובדים. לא רק בענף שלנו, המצב חמור ומחמיר. החודש עמלנו על הנושא עם משרד העבודה באיסוף נתונים ביחד עם מינהל היהלומים והתכשיטים ועוד אנשים טובים שעזרו להתכונן לפגישה עם ראש אגף הכשרות מקצועיות וצוותו במשרד העבודה על ההכשרות לענף הצורפות ובכלל פנינו לאן?
בפגישה הופתענו מהרצינות שאליה זכינו בהכרה במצוקה, והכי חשוב בפתרונות. האיגוד דרש לחזור לפקח על ההכשרות המקצועיות ולקיים שיתוף פעולה עם בתי הספר הפרטיים שיעמדו בסטנדרטים של תכנית הלימודים להכשרת צורפים ומשבצים כפי שהיה בעבר עם שני בתי הספר של האיגוד במימון מלא של משרד העבודה.
לאחר שהצגנו את הנתונים המעניינים קיבלנו אור ירוק לגבש תכנית הכשרה לצורפים ומשבצים. אלו חדשות נהדרות כי המדינה בעצם מאמינה בענף התכשיטים ובכם. אעדכן בהמשך...
תווי שי לחגי תשרי
כבכל שנה אנו חוגגים עם עובדינו את השנה החדשה, אתם מוזמנים לרכוש תווי שי באמצעות הלשכה, רק לציין חבר איגוד התכשיטנים
תכנית כסף חכם לעוסקים מורשים
תכנית "כסף חכם" נפתחת לראשונה גם לעוסקים מורשים !! ותנאי סף נורמליים. התכנית מיועדת ליצואנים שמוכרים בחו"ל ומעוניינים בסיוע כספי להוצאות שיווק.
בעל/ת חברה/ עוסק מורשה בתחום היהלומים/ תכשיטים ורוצה להתחיל לייצא לחו"ל, להיכנס לשווקים חדשים בעולם או להתרחב בשווקים קיימים?
זו ההזדמנות שלך ליהנות מתכנית סיוע ייחודית בליווי מקצועי ומימון הוצאות שיווקיות לחו"ל.
מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מכריז על פתיחת מקצה תכנית "כסף חכם" שייפתח לקהל הרחב בתאריך 20.7.23 בשני מסלולי סיוע שונים בהתאם להיקף ניסיון היצוא של העסק:
מסלול יצואן מתחיל – מיעוד ליצואנים בעלי היקף מכירות נמוך שלא ייצאו בעבר או ייצאו בהיקף הנמוך מ- 1 מיליון ₪.
מסלול יצואן מנוסה – מיועד ליצואנים בעלי היקף מכירות של עד 200 מיליון שקלים במכירות וניסיון קודם ביצוא של לפחות 1 מיליון ₪.
שיעור הסיוע, תנאי הסף והתנאים להגשת הבקשה מפורסמים באתר מנהל סחר חוץ בלינק המצורף:
הכללים המלאים, מופיעים בהוראת מנכ"ל 5.10 ובנספחים הנלווים לה. יש לעיין בהם טרם הגשת הבקשה.
הגשת הבקשות תתאפשר החל מתאריך 20.7.23 ותהיה פתוחה למשך חודש ימים בהליך תחרותי.
תערוכות
ויצ'נזה איטליה - 8-12 בספטמבר, חגיגת עיצוב בינ"ל, לאתר התערוכה, נותרו חדרים בודדים לאירוח.
הונג קונג - 18-24 בספטמבר, (בין רה"ש לכיפור)תערוכת ענק של יצרנים בעיקר מהמזרח אך לא רק. יש אירוח חינם למי שלא ביקר מ-2018, 3 לילות במלון, לרישום.
איסטנבול - 5-8 באוקטובר, תערוכת יצרני זהב וכסף לאתר התערוכה.
בחריין - 14-18 בנובמבר, שוק מכירות לציבור קונים מקומי ועשירי המפרץ
למטיילים - סרי לנקה - 6-8 בינואר 2024, לאתר התערוכה
ויצ'נזה איטליה - 19-23 בינואר 2024
הינאורגנטה גרמניה - תערוכת יצרנים שגודלת כל שנה, מפגש קצר ללא התחייבות למציגים בתאריך 16.10.23023 בין השעות 10:00 - 13:00 בפורום עתידים רמת החייל תל אביב:
10:00 התכנסות - קפה ומאפה
10:30 דברי פתיחה אריק צור - נציגות ירידי מינכן בישראל
10:40 גדי גרטל
11:00 פרזנטציה על התערוכה בשנת 2024
11:30 שאלות ותשובות - דיון
המעוניינים מתבקשים לשלוח לי מייל ל- office@ijma.org.il
עדכון דמי הבראה לשנת 2023
ביום 13.7.23 פורסמה ברשומות הודעה על כוונה למתן צו הרחבה להסכם קיבוצי בעניין עדכון גובה השתתפות המעסיק בהוצאות הבראה לעובד במגזר הפרטי לשנת 2023 ל- 418 ₪ ליום במקום 378 ש"ח. נזכיר כי תעריף דמי ההבראה במגזר הפרטי לא עודכן משנת 2014. יצוין כי חובת התשלום בסכום המעודכן של 418 ₪ חלה עם פרסום צו הרחבה פורמלי בעניין (ככל הנראה יפרסם בחודש אוגוסט או ספטמבר) אולם היא תחול רטרואקטיבית לתקופה מיום 1.7.23 ועד ליום 30.6.24
מלחמות האיגודים
אז אם מידי פעם עדין היצר הרע שואל אתכם למה לשלם דמי חבר לאיגוד...אז הרי לכם תזכורת מהחודש על שלושה חברי איגוד שנתבעו מלשכת המסחר ולהבדיל מהתאחדות בעלי המלאכה וחברותם באיגוד חסכה להם הרבה מאד משאבים וכאבי ראש. מי שטרם שילם נא הקדימו לשלם את דמי החבר 2023.
קורות חיים מהחודש
מחקר: שוק היוקרה העולמי יצמח למרות אי-הוודאות הכלכלית
קרדיט: מכון היהלומים
שוק מוצרי היוקרה העולמי ירשום בשנים הקרובות צמיחה שנתית של 5% עד 12%, וזאת לאחר ביצועי השיא שנרשמו ב-2022, כך קובע מחקר שוק היוקרה העולמי לאביב 2023, של ביין אנד קומפני (Bain & Company) ו-Altagamma.
על פי המחקר, שוק היוקרה העולמי יגיע בשנת 2030 לשווי של 530-570 מיליארד אירו (כ-625-671 מיליארד דולר), כלומר יכפיל את עצמו ויותר לעומת שנת 2022, וזאת למרות אי הוודאות הכלכלית.
הדוח קובע כי קניות היוקרה בארה"ב אמנם רושמות סימני האטה בשל אי-ודאות כלכלית, אך לעומת זאת באירופה נרשמת צמיחה בהוצאות על מוצרי יוקרה, בזכות עלייה בהיקף התיירות. עם זאת, המגמה עוד עלולה להשתנות במחצית השנייה של 2023. המחקר מדגיש כי קטגוריות השעונים והתכשיטים מצטיינות במיוחד בתחום היוקרה, והצרכנים מחפשים איכות על פני כמות ("פחות אבל יותר טוב").
בטווח הבינוני, התעשייה מתמודדת עם אתגרים מרכזיים, ובהם לחצי הרגולציה בנושאי סביבה, חברה וממשל תאגידי (ESG), וההשפעה של AI ג'נרטיבי וטכנולוגיות חדשות לאורך שרשרת האספקה.
המחקר של ביין אנד קומפני, שבוצע בשיתוף פעולה עם Altagamma, חשף כי שוק מוצרי היוקרה האישיים רשם שנת שיא ב-2022, והגיע לשווי שוק של 345 מיליארד אירו (כ-377 מיליארד דולר). המומנטום החיובי נמשך ברבעון הראשון של 2023, שבו נרשמה צמיחה של 9-11% לעומת הרבעון המקביל ב-2022. עם זאת, במדינות שונות נרשמה צמיחה בשיעור שונה. המחקר הדגיש גורמים כמו התמתנות האינפלציה, עלייה באמון הצרכן באירופה, פתיחתו מחדש של השוק הסיני, והמומנטום החיובי ביפן ובדרום-מזרח אסיה, כגורמים לצמיחה ברבעון הראשון.
המחקר גם הדגיש גם את הימשכות המגמה של צרכנים המחפשים אחר תכשיטי יוקרה אייקוניים, שתורמת לצמיחה בקטגוריות כמו שעונים, תכשיטים ותיקים של מותגים מוכרים. ערוצים אחרים של קמעונות וחוויות צוברים מחדש פופולריות, ונרשמת צמיחה יציבה גם בנקודות מכירה של מותגים בודדים, ובערוצי מכירה ישירים.
במבט קדימה, שוק היוקרה צפוי להגיע לשווי שוק של 360-380 מיליארד אירו (כ-393-415 מיליארד דולר) בשנת 2023, ולרשום צמיחה שנתית. המחקר מציג שני תרחישים: בתרחיש החיובי, שוק היוקרה יצמח בשיעור של בין 9% ו-12%, ואילו בתרחיש ריאלי יותר, צפויה צמיחה של בין 5% ו-8%. המחקר צופה גם צמיחה משמעותית בשוק מוצרי היוקרה האישיים, שצפוי להגיע עד שנת 2030 לשווי מוערך של בין 530 ו-570 מיליארד דולר.
קלאודיה ד'ארפיציו (Claudia D’Arpizio), שותפה בביין אנד קומפני ומנהלת המחקר בתחום מוצרי היוקרה והאופנה העולמי, הדגישה כי המותגים צריכים להתמקד בצרכנים, לאזן את הפריסה הגיאוגרפית שלהם, להציע הצעות בעלות ערך גבוה, ולהדגיש פריטים אייקוניים ועל-זמניים, על מנת לרשום הצלחה בשוק היוקרה המתפתח.
שוק תכשיטי היהלומים יצמח בחמש השנים הקרובות
גם חברת מחקרי השוק Technavio פרסמה לאחרונה מחקר חדש, הצופה כי שוק תכשיטי היהלומים ירשום צמיחה שנתית של 3% ב-5 השנים הקרובות, ויגדל בסך הכל ב-16.6 מיליארד דולר בין השנים 2022 ו-2027.
המחקר צופה כי צפון אמריקה תהיה אחראית ל-44% מהצמיחה הזו, וקובע כי באזור צפון אמריקה, הביקוש לתכשיטי יהלומים בעיצוב אישי, ובמיוחד טבעות נישואין, יצמח משמעותית. השוק גם צפוי לרשום שיאי ביקוש במהלך עונת החגים והחתונות. גם ההתקדמות הטכנולוגית של הקמעונות אונליין דוחפת את הצמיחה של שוק תכשיטי היהלומים בארה"ב.
בנוסף, הדוח קובע כי הצמיחה של שוק תכשיטי היהלומים העולמי מונעת ברובה על ידי המעבר לפלטפורמות מסחר אלקטרוני. עוד נכתב כי מוצרים מזויפים בקמעונות אונליין "הם האתגר העיקרי המעכב את הצמיחה בשוק". מוצרים מזויפים נוכחים במיוחד במזרח התיכון ובדרום-מזרח אסיה, במדינות כמו איחוד האמירויות הערביות, סעודיה, אינדונזיה, סין, הודו, מלזיה, וסינגפור. נושא זה עלול לפגוע בצמיחת השוק באזורים אלו ב-5 השנים הקרובות.
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בסקר משותף עם ה- OECD: הצרכן הישראלי פראייר! ומשלם תשלום עודף בגין מוצר או שירות
קרדיט: הרשות להגנת הצרכן
בסקר משותף של הרשות יחד עם ה-OECD נמצא כי הצרכן הישראלי ממוקם בטווח הנמוך של סך הנזק הצרכני, אך הוא לא מצליח לממש את זכותו לקבלת החזר/פיצוי מאותם עוסקים שגרמו לו לנזק ביחס למדינות אחרות - הצרכנים בישראל הצליחו להחזיר את האחוז הנמוך ביותר מהנזק שספגו (55%) מלבד צ'ילה (54%) . צמצום הנזק צרכני הוא אחד מהגורמים שעשויים לצמצם את יוקר המחיה
רקע:
הוועדה למדיניות צרכנית (CCP) שב- OECD (שישראל חברה בה) ערכה סקר שנועד למדוד את הנזק של צרכנים כתוצאה ממסחר מקוון.
הסקר מדד נזק צרכני כולל שצרכנים חוו במשך שנה. הנזק הצרכני כלל גם היבטים כספיים וגם היבטים לא כספיים (לדוגמא אובדן זמן ומצוקה נפשית שנגרמו לצרכנים בגין טיפול בבעיה), כאשר כלל הנזק כומת לכדי סכום סופי.
הסקר התייחס להיקף הראשוני הכולל של הנזק, לחלק היחסי של הנזק שעלה בידי הצרכן להשיב לעצמו, ולנזק הסופי שהצרכן נותר עימו לבסוף.
הסקר נערך ב-13 מדינות בקרב מדגמים מייצגים (כ-1,000 צרכנים בכל מדגם).
הסקר נערך בישראל בשיתוף הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
מסקנות עיקריות: (תרשימים וטבלה בהמשך המסמך)
הצרכן הישראלי ממוקם בטווח הנמוך של סך הנזק הצרכני.
הצרכן הישראלי לא מצליח לממש את זכותו לקבלת החזר/פיצוי מאותם עוסקים שגרמו לו לנזק. מבין המדינות שנבדקו, הצרכנים בישראל הצליחו להחזיר את האחוז הנמוך ביותר מהנזק שספגו (55%) מלבד צ'ילה (54%)
בישראל מתוך כלל הצרכנים אשר ביצעו רכישות מקוונת, כ53% דיווחו על נזק צרכני. גבוה במעט מהממוצע בכלל מדינות ה- OECD אשר השתתפו בסקר, אשר עמד על כ-50%.
מבחינת הנזק הכספי הממוצע לפי שכבות גיל, נראה כי הנזק הכספי הגבוה ביותר נגרם לשכבת הגיל הצעירה ביותר (18-29), מכיוון שבאופן טבעי שכבה זו מבצעת יותר רכישות באופן מקוון. אולם שכבת זו מצליחה לקבל פיצוי או החזר באחוז ניכר מכלל הנזק (80%). לעומתם, שכבת הגיל האמצעית ושכבת הגיל של 65+ מצליחה לקבל פיצוי או החזר רק על 64% ו- 59% בהתאמה.
יוקר המחיה מושפע בין היתר מהתנהגות צרכנים. באופן עקבי הצרכן הישראלי הוא צרכן פחות מודע, פחות פועל באופן אקטיבי ועומד על זכויותיו הצרכניות ביחס לצרכנים במדינות הOECD. נזק צרכני הוא אחד מהגורמים שעשויים לצמצם את יוקר המחיה, היעדר יכולת טובה של הצרכן להשיב לעצמו חלק גדול מהנזק, משמעותה במילים פשוטות – הצרכן הישראלי משלם תשלום עודף בגין מוצרים או שירותים.
ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסרה כי: "אחד הממצאים הבולטים מהסקר הוא שהצרכן הישראלי לא מצליח לממש את זכותו לקבלת החזר/פיצוי מאותם עוסקים שגרמו לו לנזק. נראה כי, צעירים ובעלי השכלה גבוהה מצליחים יותר בהשגת פיצוי, וזאת בהשוואה לאוכלוסייה בוגרת יותר ומשכילה פחות.
אני קוראת לכל הצרכנים, כאשר יש לכם מחלוקת עם עוסק, עמדו על שלכם ודרשו החזר או פיצוי. הפניה יכולה להיעשות באופן ישיר אל העוסקים ובמקביל להשתמש ברשתות החברתיות, באתרי דירוג והמלצות וכדומה. בנוסף, יש להתלונן באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. בכל פעולה של הרשות היא שמה בראש סדר העדיפויות את האוכלוסיות המוחלשות ובכלל זה את אוכלוסיית האזרחים הוותיקים שהם הפגיעים ביותר על פי הסקר שנעשה".
Comments